Festiwal Malta na półmetku
Za nami liryczny koncert Moriah Woods i energetyczne maltańskie silent disco, spektakl Any Pi „w hołdzie dla rewolucyjnego piękna ludu Haiti”, forumowa dyskusja na temat politycznych relacji Europy i Turcji, a w ramach Poznania na Malcie – instalacja przestrzenno-dźwiękowa Lidii Gómez Herrery i Krzysztofa Cicheńskiego oraz spektakl Teatru Emigrant.
Zaczęliśmy wystawą Cały ten druk. Bękarty i Malta Festival Poznań, którą można oglądać codziennie do końca festiwalu. Adam Balcer i Beata Przybylska-Maszner w ramach Forum rozmawiali z Michałem Nogasiem o geopolitycznej pozycji Turcji, jej europejskich aspiracjach i ich końcu, a także o politycznych szantażach turecko-europejskich. Dzisiaj tematem debaty będzie obraz islamu i sytuacja muzułmanów w Europie. W dyskusji wezmą udział arabistka Agata Skowron-Nalborczyk i islamista, muzułmanin Bogusław R. Zagórski.
Wczoraj swój spektakl The Divine Cypher pokazała afrobrazylijska choreografka i tancerka Ana Pi. W hipnotyzującym, pięknym i poruszającym spektaklu wykorzystującym grę ruchu, światła i cienia nawiązała do tradycji wudu i jej przekształceń we współczesnych haitańskich tańcach miejskich. W rozmowie z artystką po spektaklu widzowie i widzki dowiedzieli się o religijnych źródłach tańców miejskich, o tym, czym jest tytułowy „cypher”, o tym, jak internet wpłynął na popularyzację twórczości czarnych artystów i artystek oraz jak otworzył im drzwi do maistreamowych europejskich instytucji kultury. Dzisiaj rozpoczęły się prowadzone przez Anę Pi warsztaty World Urban Dances, które jutro zakończą się pokazem w przestrzeni publicznej Poznania.
W piątkowy wieczór można było również obejrzeć projekty w ramach Poznania na Malcie. W Republice Sztuki Tłusta Langusta instalację dźwiękową Callar y quemarse, czyli Zamknij się i spłoń, zaprezentowali Lidia Gómez Herrera i Krzysztof Cicheński, a w Baraku Kultury Teatr Emigrant przedstawił spektakl Solitude by Żadan & Stachura. Obok wierszy polskiego poety zabrzmiała w oryginale, po ukraińsku, poezja Serhija Żadana. Oba projekty można obejrzeć jeszcze w sobotę.
Piątek zakończył się polonezem wytańczonym przez wytrwałych maltańczyków i maltanki o trzeciej nad ranem w Centrum Festiwalowym. Tak zakończyło się kultowe maltańskie silent disco, w tym roku organizowane wspólnie z Alter Event. Przypomnijmy, że Malta była jednym z prekursorów silent disco w Polsce, organizując swoją pierwszą nocną imprezę w słuchawkach w 2009 roku. Od 14 lat ta forma zabawy jest jednym ze stałych elementów maltańskiego programu. Wczoraj setki osób niezrażonych deszczową pogodą bawiło się do samego rana. Przed silent disco swój koncert w Centrum Festiwalowym zagrała Moriah Woods – Amerykanka od dziewięciu lat mieszkająca w Polsce. Jej spokojny i mocny głos, przywołujący w pamięci muzykę Sinéad O’Connor i Björk, ukołysał i pobudził jednocześnie, wprowadzając niektórych i niektóre w muzyczny trans.
Sobotni poranek rozpoczniemy warsztatami dla dzieci. Duet BRZart porozmawia z dziećmi o korzeniach, tych namacalnych i tych symbolicznych. Kolejne warsztaty, już dla młodzieży i dorosłych, poprowadzą Marta Puchłowska (Ebru: malarstwo na wodzie dla początkujących) i Olga Strizhniova (zaprosi do świata gobelinów i roślin).
Na ul. Półwiejskiej energetyczny, barwny i porywający do wspólnego tańca spektakl pt. Dandyism zaprezentuje Patrick Ziza. Urodzony w Rwandzie mieszkaniec Wielkiej Brytanii odniesie się do kongijskiej subkultury dandyzmu. Mieszkańcy tego kraju przejęli na początku XX wieku elementy ubioru i zachowań angielskich i francuskich dżentelmenów. W latach 60. dandyzm stał się kulturowym fenomenem obszaru Wielkich Jezior Afrykańskich. Dzisiaj jest tam wykorzystywany w walce o równość płci.
Wieczorem w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek pochodzący z Singapuru artysta multimedialny Choy Ka Fai zaprezentuje spektakl Yishun Is Burning, jedną z części cyklu Cosmic Wander, w którym od kilku lat przygląda się azjatyckiemu szamanizmowi. Choy Kai Fai jest artystą zapatrzonym we współczesne technologie multimedialne. Zderzenie futurystycznego języka z tradycją mocno osadzoną w ciele tworzy w jego spektaklach intrygujące, fascynujące napięcie.
Ostatnim sobotnim spektaklem będzie opowieść Agnieszki Ayşen Kaim, Marty Puchłowskiej i Marty Maślanki o parze zakochanych, łączących kultury turecką i polską. Słowa nad brzegiem wody. Opowieść pomiędzy kulturami są artystycznym kolażem, skomponowanym z autentycznych wspomnień, muzyki, poezji i sztuki ebru.
Dzień zakończymy koncertami Natalii Nykiel, Bass Brass i Baascha. Będzie to wspólny finał Malta Festival Poznań i Poznań Pride Week. Po koncercie organizowanym przez Maltę z grupą Stonewall stery przejmą DJ Blik i Dominika Płonka w ramach afterparty. W maltańskim Centrum Festiwalowym czwarty dzień festiwalu zakończy DJ Yantimer.