Ostatni dzień Malta Festival Poznań
Wczoraj obejrzeliśmy barwny spektakl uliczny Patricka Zizy i transowy performans Choy Ka Faia, posłuchaliśmy opowieści Agnieszki Ayşen Kaim o losie turecko-polskiej pary zakochanych. Ruszyły warsztaty taneczne Any Pi dotyczące ulicznych tańców miejskich. Odbyły się również twórcze zajęcia z malarstwa na wodzie, tworzenia gobelinów, forumowa debata, a na koniec koncert polskich gwiazd muzyki electropopu, zrealizowany wspólnie z Poznań Pride Week.
Zaczęliśmy od warsztatów Aną Pi, które zakończą się dzisiaj o godz. 14.00 pokazem na pl. Wolności. Warsztatowicze i warsztatowicze, zarówno osoby tańczące, jak i te niemające z tańcem dotąd nic wspólnego, uczyli się elementów różnych tradycji tańców miejskich: angolskiego kuduro czy bardziej znanego u nas vougingu.
W tym samym czasie młodsi maltańczycy wraz z rodzicami dosłownie oplatali się papierowymi korzeniami. Warsztat Korzenie prowadzony przez BRZart emanował dziecięcą energią, której każdy obserwujący mógł pozazdrościć. Dorośli mogli wziąć z kolei udział w warsztatach malarstwa na wodzie prowadzonym przez Martę Puchłowską i warsztacie z robienia zaskakujących materiałowo-roślinnych dywanów ściennych z Olga Strizhiniową. Wszystko w Centrum Festiwalowym.
Na ul. Półwiejskiej dwa razy w ciągu dnia wystąpili Patrick Ziza i Jeremiah Olusola – dwóch dandysów, czyli – jak napisała Karolina Szulej w „Vogue’u” – członków „stowarzyszenia osób eleganckich i wprowadzających dobry nastrój”. Urodzony w Rwandzie Patrick Ziza swoim barwnym spektaklem rozbudził mieszkańców Poznania, zaraził pozytywnością i radością czerpaną z tańca i ulicznego spotkania.
Po południu odbył się spektakl Yishun Is Burning singapurskiego artysty Choy Ka Faia, którego wątkiem przewodnim była praktyka duchowa, łącząca (w osobach spirytystycznych mediów) kult chińskich i indyjskich bogiń. Była to wielokulturowa voguingowa impreza taneczna, przekraczająca granice płci, rasy i religii, zaskakująca podróż w czasie i przestrzeni do jednej z dzielnic Singapuru.
Zaraz potem w Centrum Festiwalowym Agnieszka Ayşen Kaim opowiedziała poruszającą historię miłości, która nie może pokonać kulturowych różnic. Częściowo improwizowanej, intymnej opowieści turkolożki i orientalistki towarzyszyły malowanie na wodzie wykonywane na żywo przez Martę Puchłowską oraz muzyka grana przez Martę Maślankę i śpiew Bahar Özsoy-Zych.
Na podsumowanie festiwalowej soboty udaliśmy się na Dziedziniec Zamkowy. Tam Natalia Nykiel wyśpiewała electropopowe hymny do miłości i różnorodności. Baasch zaskoczył nie tylko nowym, chwytliwym repertuarem z płyty, lecz także wyjątkową oprawą wizualną. Bass Brass z kolei przyciągnął publiczność klubowymi przebojami, do czego płynnie przeszedł DJ Blik z Dominiką Płonką podczas afterparty. Wymienione koncerty na Malta Festival Poznań były jednocześnie finałowe dla Poznań Pride Week, w ramach wspólnej imprezy. Gorączki sobotniej nocy mogli doświadczyć też goście i gościnie Centrum Festiwalowego przy secie DJ Yantimera.
Ta ostatnia niedziela
Dzisiaj można obejrzeć po raz ostatni wystawę Cały ten druk w siedzibie studia Bękarty przy ul. Szyperskiej 3 czy wybrać się na jarmark ukraińskiego rękodzielnictwa do parku im. Fryderyka Chopina, gdzie zostaną wystawione zabawki z dzianiny, wianki, chusty, biżuteria oraz różne przedmioty we wzory petrykiwskie – jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Ukrainy na świecie. W tym samym miejscu odbędą się również dwa spektakle dla dzieci i warsztat Wolno Dzieciom. Teatr Mozaika przybliży taneczną, obrzędową zabawę z dawnych Kresów Graj, żuczku graj. Hraj, żuczy hraj. Prawdziwą ukraińską muzykę zagra znawczyni tradycyjnej kultury Ukrainy i cymbalistka Oksana But. Teatr Czerwona Walizka w nowocyrkowym przedstawieniu Historie rodzinne rozśmieszy i zachwyci dzieci i dorosłych obrazami z codziennego rodzinnego życia. Maja Brzozowska zaprosi z kolei dzieci do wspólnej pracy nad drzewem życzeń. W ramach warsztatu Drzewo, które pomieści dużo życzeń najmłodsi opowiedzą o swoich marzeniach i wykonają drzewo, na którym zawieszą swoje życzenia. To praktyka powracająca w wielu tradycjach na całym świecie. W Centrum Festiwalowym do pracy ze smakami, zapachami, nastrojami i uczuciami zaprosi Agnieszka Dubilewicz w ramach warsztatu Kuchnia, żołądek, serce, rozum, wyobraźnia! Vol. 2. Zajęcia są częścią programu Wolno Dzieciom, które w tym roku obchodzą swoje 10 urodziny.
Ostatni warsztat, tym razem dla młodzieży i dorosłych, poprowadzi dziś Olga Strizhniova, która wykona z uczestnikami i uczestniczkami ozdobne maski.
Wczoraj w ramach Forum rozmawialiśmy o muzułmanach w Europie. Od Bogusława R. Zagórskiego i Agaty Skowron-Nalborczyk dowiedzieliśmy się np., że europejskim miastem z największą liczbą muzułmańskich mieszkańców i mieszkanek jest Moskwa, a krajem – Bułgaria. Dzisiaj Michał Nogaś zastanowi się z Małgorzatą Szczurek, Moniką Bobako i Dorotą Semenowicz, w którą stronę patrzeć – na centrum czy peryferie – i czy ten podział mapy świata jest jeszcze dzisiaj w ogóle zasadny.
Program performatywny tegorocznej Malty zamknie spektakl w reżyserii Sergeya Shabohina i wykonaniu Igora Shugaleeva. Punktem wyjścia do Ich heisse Frau Troffea jest wydarzenie sprzed ponad pięciu wieków, kiedy tytułowa Troffea wyszła na ulice Strasburga i zaczęła tańczyć, porywając do kilkudniowego szaleństwa mieszkańców i mieszkanki miasta. Białoruscy twórcy przeplotą dawną historię z własnymi przeżyciami – koniecznością emigracji z ojczyzny i poszukiwaniu wolności.
Niedzielę i cały festiwal zakończy muzyka. Białoruski duet VVaxplay Live, powstały na początku tego roku, sięgnie do nostalgicznego lo-fi i jazzowego dziedzictwa. Znany dobrze na Malcie i w Poznaniu DJ Domsun, który w swoich setach sięga po hip-hop, house, reggae, funk i elektronikę, nocą porwie maltańską publiczność do ostatnich festiwalowych tańców. Taką różnorodnością dźwięków pożegnamy 33. edycję Malta Festival Poznań.